Lawyers representing the Wyoming Tribune Eagle’s newsroom union filed charges against the newspaper’s owners with the National Labor Relations Board last week. 

The union accuses Adams Publishing Group — a Tennessee-based newspaper giant that in Wyoming owns the Tribune Eagle, Laramie Boomerang, Rawlins Times and Rock Springs Rocket Miner — of violating its labor agreement by reducing the union workers’ hours without bargaining. 

Since late March, employees at those newspapers have been limited to 30 paid hours of work per week. Company executives made the reductions as newspapers statewide and nationally lost advertising revenue to pandemic-related economic declines, even as the demand for news increased

At the Tribune Eagle, members of the Cheyenne News Guild negotiated with the company to set an expiration date for the 30-hour work weeks at the end of July. Securing the expiration date for the union members — which includes the reporters covering the state’s capital city as well as other newsroom employees — was management’s chief concession in the negotiations, two members told WyoFile.

The workers had attempted to negotiate week-long furloughs on a rotating schedule, as employees of other newspapers, like the Lee-Enterprises-owned Casper Star-Tribune did. Such rotating furloughs would better allow the newsroom to cover events in the city, and also allow workers to make up lost income with unemployment insurance, Tom Coulter, the Tribune Eagle’s state government reporter and a co-chair of the Cheyenne News Guild, said. 

The company did not budge, but did agree to set a date on when the seven union members could return to working full weeks. 

Workers have found themselves ineligible for unemployment insurance, and been unable to make up their lost wages, Coulter said. “It’s been a complete struggle and virtually none of us had success so far,” he said. 

WyoFile did not receive a response to a voicemail left with an APG human resources executive or to a voicemail and email to Rory Palm, APG’s regional president in Wyoming. 

On July 31, management told the newsroom they would be returning to 40-hour weeks on Aug. 1. But five days later, on Aug. 5, APG reneged on the deal, according to a press release issued on Twitter by the News Guild. The company told employees they would be at 30-hour work weeks until “at least September,” at which point they might move to 35 hour workweeks, according to the press release. 

The union contends the decision, which was made without renegotiating with the union, was illegal. 

“The Employer failed and refused to bargain in good faith with the union as the collective bargaining representative of its employees by making unilateral changes in terms and conditions of employment,” the charges filed with the National Labor Relations Board on Aug. 6 read. 

The union’s lawyers are also accusing APG of dealing directly with union employees and not with union representation. The workers were given short notice of an “impromptu conference call,” the union wrote in its press release, and had to scramble to get their union representative onto the call. 

A Wyoming Tribune-Eagle newspaper dispenser outside a Laramie gas station. (Andrew Graham/WyoFile)

The NLRB is a federal agency tasked with protecting employees’ rights. The agency can take a number of steps with a credible charge of unfair labor practices, including seeking an injunction against a company from a judge, dismissing the charge or advancing it to an administrative trial. 

Company management can cite “economic exigency” to avoid negotiating a change in working conditions with a union. However, months into a pandemic that appears to have lasting and fundamental impacts to the U.S. economy, journalists in Cheyenne now want the company to open its books to union workers and prove its exigency. 

“It’s not unforeseen anymore,” reporter Isabella Alves said. “This has been going on for months now.” Alves is the other co-chair of the Cheyenne News Guild and covers criminal justice for the newspaper.  

“Some communication on what the company looks like compared to other publishers would be really helpful,” Coulter said. 

In Casper, Lee Enterprise’s employees are again working full weeks. The company has not furloughed its union workers since the end of June, Casper News Guild chairperson Seth Klamann told WyoFile. Members of his union were mostly able to secure unemployment insurance to make up for the pay lost in their week-long furloughs, he said. 

That newspaper recently announced a reduction in its print product. The newspaper will no longer print on Mondays and Tuesdays.  

At APG’s other newspapers in Wyoming, which are not unionized, 30-hour weeks have continued without interruption. The shortened work weeks have inhibited news gathering and made paying bills a challenge for already low-paid reporters, journalists in several of those newsrooms told WyoFile this week. 

Coulter cited a litany of pressing issues — from steep state budget cuts to schools’ reopening amid a pandemic to primary elections this month — that demand comprehensive reporting. “It’s an unbelievably important moment for Wyoming that [APG] just has no interest in helping us with,” he said. 

APG owns 37 daily newspapers and 90 nondaily newspapers across 20 states, according to its website. A 2017 report by Poynter Media estimated the worth of the Adams family, which owns the company, at more than $1 billion. The company began buying newspapers in 2014, Poynter reported. The family owns vineyards in France and California and one Adams family member gave $100 million to the Yale School of Music in 2005, according to the article.

In an Aug. 4 letter to employees, APG CEO Mark Adams did not provide any indication as to when the curtailed hours might end. 

The company has been “focused on initiatives to identify new revenue streams and reduce operating expenses,” Adams wrote. Adams described the decision to shorten hours as an attempt to keep more employees on the payroll and receiving job benefits.

“I understand and appreciate the personal challenges that these decisions may have created for you,” he wrote. “My intent was to help protect our company and avoid unrecoverable financial damage while keeping our Associates on company payroll and eligible for health care.”

Adams also offered a $1,500 one-time payment to any employee who chose to make the 30-hour schedule permanent. APG workers have until Aug. 14 to decide. 

Support independent reporting — donate to WyoFile today.

Andrew Graham

Andrew Graham is reporting for WyoFile from Laramie. He covers state government, energy and the economy. Reach him at 443-848-8756 or at andrew@wyofile.com, follow him @AndrewGraham88

Join the Conversation

5 Comments

Want to join the discussion? Fantastic, here are the ground rules: * Provide your full name — no pseudonyms. WyoFile stands behind everything we publish and expects commenters to do the same. * No personal attacks, profanity, discriminatory language or threats. Keep it clean, civil and on topic. *WyoFile does not fact check every comment but, when noticed, submissions containing clear misinformation, demonstrably false statements of fact or links to sites trafficking in such will not be posted. *Individual commenters are limited to three comments per story, including replies.

Your email address will not be published. Required fields are marked *

  1. The article states, in part: “The company has been “focused on initiatives to identify new revenue streams and reduce operating expenses,” Adams wrote.”
    It is not only the employees that APG is gouging; the subscribers are paying dearly also. I brought this to WYOFILE’s attention some weeks ago, and received a condescending response, but now that the bad behavior affects fellow journalists, it is worthy of attention.
    The APG subscription scam runs as follows: Just over a year ago, the paper began charging at 4 week intervals instead of monthly. That added 1 extra payment per 12 month period, for a total of what should be 13 payments/year. However, as an autopay subscriber, my card was charged 15 times from 8/12/20-7/28/20. Pulling that stunt with thousands of subscribers can turn in to real money. Repeated attempts on my part to contact the circulation people, working up the chain to the local top has been futile.
    Yes, I could cancel my subscription, but we are limited on local news sources, just like these journalists are limited on employment opportunities, which I believe APG counts on in its great interest in small town media.

  2. My sister used to work for APG. The company executives aren’t letting journalism die, they are killing it for their bonuses. They have no idea how to grow a business, let alone keep up with industry trends.

    When you treat your people right, you don’t have to worry about unions, people quitting on you or retaliation lawsuits.

  3. A presentation by Mark Adams, CEO of the company, claimed the company’s “bottom line is that [it] wants its [workers] to feel well valued, respected and rewarded” For a company with an estimated worth of $1B, it sure has an odd way of demonstrating that.

    1. As an current APG employee who’s being paid for 30 hours a week while working 50, I agree with you very much, Donal. I’m told to not work off the clock, but they can’t be dumb enough to think it’s actually possible to print five editions of the Laramie Boomerang each week with a total news staff of two people (Joel Funk and I) working 30 hours a piece. Even if they were that dumb, I’ve made it clear numerous times that it’s not possible.